KONTA SPOŁECZNOŚCIOWE SPRZYMIERZEŃCEM CZY PIĘTĄ ACHILLESOWĄ W POSZUKIWANIU PRACY?

 

Od kiedy na świecie pojawił się pomysł na tworzenie społeczności zrzeszającej się poprzez kontakt internetowy, funkcjonujemy w świecie realnym, ale zdecydowanie „wyszukiwalni” jesteśmy w świcie wirtualnym. Portale społecznościowe pozwalają nam na nawiązywanie nowych relacji oraz odnawianie wcześniejszych, także tych z dzieciństwa, wyjazdów wakacyjnych czy też ułatwiają podtrzymywane bieżących kontaktów.  

Umieszczamy w sieci informacje o upodobaniach, sposobie spędzania czasu, informujemy o radosnych chwilach, przyczynach smutku, oznaczamy towarzyszy różnych wydarzeń. Lajkując, komentując, udostępniając budujemy nasz wizerunek, przekazujemy światu jacy jesteśmy.  

Rodzaj i ilość portali społecznościowych jest wiele, najogólniej możemy podzielić na konta społecznościowe o charakterze prywatno – towarzyskim np. Facebook oraz biznesowo – służbowym np. LinkedIn, Goldenline, Profeo. 

Zapewne wielu z Was ma co najmniej jedno a większość pewnie więcej niż dwa konta. Spróbujcie wpisać swoje imię i nazwisko w wyszukiwarce i zobaczcie co możecie znaleźć na swój temat? Jakie linki pojawiły się najwyżej pozycjonowane? Jakie treści pojawią się jako pierwsze, jakie zdjęcia może zobaczyć osoba poszukująca informacji o Tobie.  

Rekruter wpisując imię i nazwisko w wyszukiwarce, oczekuje, że treści i zdjęcia, które znajdzie dopełnią obraz kandydata jaki tworzą dokumenty aplikacyjne a następnie rozmowa kwalifikacyjna.  Treści umieszczane w świeci musicie traktować jako kolejny sposób komunikacji z osobą, podejmującą decyzję, czy chce z Wami nawiązać kontakt biznesowy. Badania przeprowadzone przez Lee Hecht Harrison DBM Polska w 2017r.1, potwierdziły, że aż 92% rekruterów w Polsce wykorzystuje dane pozyskane w soscial media do poszukiwań pracownika. Oznacza to, że możecie wykorzystać tak wpływowe narzędzie na swoją korzyść lub też już na początku zniechęcić do dalszego kontaktu z Wami.  

Podnosząc rangę temu sposobowi pozyskiwania informacji, wyżej wymieniane badania wskazują, że codziennie 77% headhunterów wyławia treści o kandydatach a 62% rekruterów weryfikuje nas z informacjami zawartymi na portalach prywatnych. Sami rekruterzy mają około 3, 4 kont społecznościowych najwięcej na LinkedIn 96%, Goldenline 84%, Facebook 40 % , Twitter 12% a Instagram 1% . Pojawiły się także platformy dedykowane Menadżerom Xing, Viadeo, GlassDoor.  

Informacje pozyskane na portalach społecznościowych są obopólnie korzystane, pracodawcy mają szybki i łatwy dostęp do ważnych treści o kandydatach a osoby starające się o pracę mogą wzmocnić swój wizerunek lub przeciwnie zmniejszyć swoje szanse na zatrudnienie w oczach pracodawcy. 

Informację pozyskane w Social media o kandydacie:  

  • Wykształcenie 
  • Praktyki studenckie, staże  
  • Miejsca pracy, stanowiska 
  • Uczestnictwo w kołach naukowych, organizacjach, stowarzyszeniach – studenckich  
  • Uczestnictwo w organizacjach pozarządowych,  
  • Hobby, zainteresowania, sposób spędzania czasu wolnego 
  • Udział w szkoleniach, webinariach, konferencjach, kursach, warsztatach, ćwiczeniach   
  • Znajomość języków obcych,  
  • Udział w danych dyskusjach, 
  • Siatkę kontaktów,  
  • Dołączenie do grup tematycznych, 
  • Treści publikowane,  
  • Trollowanie , krytyczne komentarze,  
  • Uprawiane sporty, 
  • Upodobania polityczne,  
  • Styl życia, podróże  
  • Wybór literatury – czy cokolwiek czytamy, 
  • Dobór zdjęć,  
  • Sposób wypowiadania myśli  

Wzmocnienie swojej pozycji na rynku pracy poprzez konta społecznościowe to także sposób ich prowadzenia, to czy macie wypełnione pola pokazuje Waszą motywację do upublicznienia swojego rozwoju we skazanej branży. Mowa tu oczywiście o portalach biznesowych, które mają za zadnie wyszukiwać specjalistów i ułatwiać proces rekrutacji. Brak wypełnienia informacji o sobie skutkuje niepojawieniem się Waszego konta przy wyszukiwaniu osób z konkretnym doświadczeniem, wiedzą czy kompetencjami.  

Przygotowane konto to takie, które „żyje” a nie tylko „wisi” tzn. jak często wchodzicie na konto i uaktualniacie informację o Was. Czy poszerzacie Waszą aktywność w grupach tematycznych, czy udzielacie się w dyskusjach, czy wrzucacie ciekawy artykuł wart zapoznania przez Waszych znajomych. Ważne jest także Wasze pozytywne podejście do innych, ich sukcesów, działań, osiągnięć. Dobrze o nas świadczy, gdy gratulujmy naszym znajomych, zmiany pracy, awansu, ukończenie jakiegoś etapu czy wręcz przeciwnie, rozpoczęcia nowych przedsięwzięć. Napiszcie to, co sami chcielibyście od innych usłyszeć, przeczytać, dajcie innym chwilę uwagi a przy okazji pokażcie, że potraficie docenić i cieszyć się czyimś sukcesem nawet jeśli skrycie sami marzycie o takim wydarzeniu.  

Jeśli uczestniczyliście w jakimś projekcie z innymi osobami, warto jest podzielić się tą informacją ze światem, wskazując pozytywne informację o swoich współpracownikach. To ważne przy budowaniu pozytywnych relacji ze środowiskiem a także pokazanie swoich miękkich kompetencji jak umiejętność pracy w grupie, komunikacji z innymi, itp. Ważne jest aby otrzymywać referencje od innych, dlatego warto jest po zakończonym projekcie, poprosić o wystawienie pozytywnej opinii, wskazując na jakich konkretnych kompetencjach Wam zależy aby zostały uwzględnione przez osobę recenzująca Waszą pracę.  

Zdjęcia na profilu społecznościowym to niekończąca się opowieść… już tyle informacji padło na ten temat, że dla wielu nie ma już nic odkrywczego w kolejnych artykułach poświęconych temu tematowi.  

Jednak nadal pojawią się osoby, które nie umieszczają swojego zdjęcia na portalu służbowym zmniejszając szanse na zaproszenie do współpracy a jednocześnie nie dbają o zablokowanie dostępu osób postronnych w tym rekruterów do zdjęć z kont prywatnych, które często odbiegają od wizerunku jaki chcielibyście zaprezentować przyszłemu pracodawcy.  

Zadbajcie o rozdział między kontami o charakterze prywatnym i służbowym, zadbajcie o zablokowanie treści prywatnych, często typowo rozrywkowych, szczególnie gdy jesteście oznaczani przez Waszych znajomych podczas spotkań towarzyskich.  

Przeanalizujcie grono znajomych i to co publikują na Waszym portalu, lub co komentują pod postami czy zdjęciami, które sami publikujecie. Ważne jest abyście mieli wpływ i kontrolę na Waszym „podwórku” i decydowali o tym w jaki sposób kształtujecie Wasz wizerunek. Jeśli ktoś nie wzmacnia Waszego obrazu w oczach rekrutera może warto ograniczyć możliwość komentowania Waszego profilu lub po prostu zmniejszyć liczbę znajomych na swoim koncie.  

Portale społecznościowe to także szansa w dotarciu do ofert pracy lub osób, które poszukują kandydatów z podobnymi kompetencjami. Dlatego ważne jest, aby informacje o Waszych kompetencjach były we właściwy sposób opisane, co oznacza abyśmy używali słów kluczy związanych z daną branża lub stanowiskiem pracy. Jeśli już wiesz jakie stanowisko pracy jest Twoim celem, zastanów się nad doborem słów kluczy najlepiej opisujących Twoje kompetencje, umiejętności, które interesują potencjalnych pracodawców.  

Słowa klucze umieść w nagłówku – podsumowaniu zawodowym, aby już na początku zapoznawania się z Twoim kontem, można było wywnioskować czy Twój profil jest spójny z oczekiwaniami pracodawcy.  

Konta społecznościowe – biznesowe to nic innego jak networking, który pozwala docierać do „właściwych” osób poprzez grupy dyskusyjne, grupy zainteresowań, za pośrednictwem znajomych osób z branży. Gdy już będziesz mieć okazję do zaproszenia takiej osoby do kręgu znajomych, wówczas przygotowane konto będzie nieodzownym elementem, aby zainteresować i zachęcić do podjęcia rozmowy o ewentualnej współpracy.  

Opracowała: 

Ewelina Misiewicz