PROFIL ZAWODOWY/O MNIE/SUMMARY/CEL ZAWODOWY/PODSUMOWANIE…a może zwyczajnie Imię i Nazwisko? W końcu nie o nagłówek tu chodzi, a o jego treść😊. Nazwa nagłówka nie ma większego znaczenia, natomiast jego zawartość ma wielką moc! Odpowiednio przygotowane wprowadzenie potrafi skutecznie zachęcić rekrutera do zaproszenia WŁAŚNIE CIEBIE na spotkanie.
Zwróć uwagę, że ten niedługi tekst znajduje się na górze CV lub na początku jednej z kolumn. To również podkreśla jego ważność. Informacje pojawiające się na górze dokumentu są najczęściej czytane, najdłużej zatrzymuje się na nich wzrok rekrutera, a same zasady tworzenia dokumentu mówią, że najwyżej umieszczamy kwestie najistotniejsze z punktu widzenia danego pracodawcy.
Profil zawodowy jest namiastką listu motywacyjnego, o który od kilku lat jesteśmy coraz rzadziej proszeni. To w nim masz wskazać na swoje zaangażowanie i szczere zainteresowanie tą właśnie ofertą/firmą/stanowiskiem. Ten często pomijany wstęp pokazuje rekruterowi/pracodawcy nie tylko Twoje dopasowanie do oferty, ale również to, że kierujesz swoją uwagę konkretnie na niego. Jeśli zadałaś/-eś sobie trud zebrania informacji o firmie, szukania wspólnych powiązań pomiędzy własnymi kompetencjami a wymaganiami stanowiska, to najlepszy dowód na to, że faktycznie masz motywację do tej pracy!
Staraj się za wszelką cenę w 3-4 zdaniach dopasować do profilu kandydata przedstawionego w ofercie. Pamiętaj, że to jedyna część CV, w której możesz pozwolić sobie na wykorzystanie pełnych zdań (max. 50 słów), dzięki którym zapewnisz sobie spotkanie face to face.
Osoby młode, z niewielkim doświadczeniem zawodowym i nadal studiujące mają często wątpliwość związaną z brakiem spektakularnych osiągnięć, a co za tym idzie uważają, że „nie mają co wpisać” w profilu. Co więcej, sądzą, że profil taki w ich wypadku jest zbędny. Nic bardziej mylnego! Jeśli w kilku zdaniach napiszesz, dlaczego zainteresowałaś/-eś się ofertą, w jaki sposób jest ona związana z Twoją specjalizacją, kierunkiem studiów, zainteresowaniami, ukończonym kursem lub planami rozwojowymi, wygrałaś/-eś wyścig o możliwość odbycia rozmowy kwalifikacyjnej.
I jeszcze jedna sytuacja, w której bez wpisania celu zawodowego nie ma sensu wysyłać CV: aplikujesz do firmy, a nie na konkretną ofertę. Próbujesz „stworzyć” sobie miejsce pracy, co jest bardzo pożądanym i owocnym sposobem poszukiwania zatrudnienia. Określenie powodu, dla którego chcesz by zainteresowano się Twoją kandydaturą jest tzw. must-have. Sama treść maila, do którego dołączysz CV nie wystarczy, a poza tym obie treści (mail oraz załącznik w postaci CV) lubią się rozdzielić😊
A teraz kilka rad, dzięki którym tworzenie profilu zawodowego okaże się bardzo proste:
Nie powtarzaj informacji z CV
Jestem studentką/-em Politechniki Wrocławskiej;
Nazywam się Natalia Pracowita/ Jakub Zadaniowy;
Studiuję Matematykę Stosowaną;
Znam Pythona, SQL i MatLab.
Te informacje za chwilę pojawią się w wybranych przez Ciebie kategoriach. Nie powielaj ich, a raczej przytocz argumenty na ich posiadanie.
Użyj przykładów potwierdzających Twoje umiejętności
Jako studentka/student Politechniki Wrocławskiej chciałabym/-bym rozwijać się w obszarze…
Będąc studentką/studentem Matematyki Stosowanej szczególnie zależy mi na…
Znajomość Pythona, SQL, MatLab… pomoże mi w …
Pisz w pierwszej osobie liczby pojedynczej
Przedstawiasz siebie, dokonujesz autoprezentacji pod kątem wybranego stanowiska lub firmy. Postaraj się pisać nie tylko zwięźle i zrozumiale, ale również wprost o sobie, a nie bezosobowo lub w trzeciej osobie. Pamiętaj, że reklamujesz własny potencjał i chcesz w ten sposób podkreślić swoje zaangażowanie i motywację, a nie opisać kolegę.
Jestem pasjonatką/-em … i dzięki temu będę mogła/mógł wnieść do Państwa Firmy….
Zgodnie z ofertą znam w stopniu komunikatywnym język …, który szkoliłam/-em podczas wakacji w …
Szybko uczę się i lubię nowe wyzwania o czym przekonałam/-em się odbywając staż w ….
Nie wymieniaj kompetencji miękkich, które nic nie wnoszą.
Jeśli już w profilu zawodowym wspominasz o swoich „soft skillach” zadbaj o to by wybrać tylko te związane z ofertą i kontekstowo je opisać.
Zgodnie z wymaganiami stanowiska jestem osobą kontaktową i lubiącą pracę z ludźmi, dowodem czego jest: pełnienie funkcji lidera w stowarzyszeniu…, udział wolontariacie w roli…, praktyka na stanowisku asystentki/asystenta zarządu … itp.
Przykłady z życia pozazawodowego są równie cenne!
Nie koloryzuj, nie wymyślaj nieistniejących mocnych stron. Posłuż się tym co faktycznie potrafisz. Jeśli jest to wspinaczka wysokogórska, co może świadczyć o Twojej odwadze i konsekwencji, posłuż się tym przykładem. Gdy otrzymałaś/-eś stypendium świadczące o Twojej pracowitości i celowości działań, napisz o tym. Jeśli Twoją pasją jest fotografia wskazująca na Twoją wrażliwość, poczucie piękna i wysoki estetyzm, wykorzystaj to. Szukaj w swoich obszarach pozazawodowych i pamiętaj, że zainteresowania pokrywające się z ofertą są świetnym wsadem do profilu.
„Nic, co robisz nie jest stratą czasu, jeśli umiesz mądrze korzystać z własnych doświadczeń”
August Rodin
Wytłuszczaj słowa kluczowe
Wzrok rekrutera podczas czytania dokumentu zatrzymuje się na wskazanym przez Ciebie słowie. Można powiedzieć, że „skanuje” jego treść w celu znalezienia powiązań. Pamiętaj, że osoba czytająca Twoje CV statystycznie przeznacza na to ok. 30 sekund. Im więcej „upoluje” w tym czasie kluczowych słów tym lepiej dla Ciebie!
Używaj słów zawartych w ofercie.
I tu wręcz sugestia by używać tych samych słów, które pojawiły się w ogłoszeniu. Głównie po to by pozwolić systemom ATS (Application Tracking Systems) skanującym Twój dokument, zarekomendować Cię rekruterowi. Już w profilu zawodowym możesz podsumować swoje atuty wykorzystując identyczne określenia. I tu warto podkreślić słowo: identyczne, ponieważ np.: określenia: komunikatywny i lubiący pracę z ludźmi, nie zostaną przez system zrozumiane tak samo. Jeśli tylko jedno z nich pojawiło się w słowniku ATS, Twoje CV może nie zostać zakwalifikowane do przeglądu przez rekrutera. Dopasowanie do oferty nabiera tu dosłownego znaczenia. Stosuj w profilu zawodowym słowa kluczowe powtarzając je za autorem ogłoszenia.
Ortografia, gramatyka i stylistyka niech będą Twoimi sprzymierzeńcami.
Pamiętaj, że docelowo Twój profil przeczyta człowiek. A nic tak nie zniechęca do kontaktu oprócz braku merytoryki w profilu zawodowym, jak literówki, błędy ortograficzne czy dodatkowe spacje. Profil zawodowy jest odpowiedzialny za efekt pierwszego wrażenia. Nie chcesz na początku zatrzeć obrazu osoby dokładnej i starannej, jaką niewątpliwie jesteś. Jeśli nie czujesz się pewnie w tym obszarze lub borykasz się z dysortografią czy dysleksją, poproś o sprawdzenie osobę, która nie ma z tym kłopotu. Na tym etapie musisz o to szczególnie zadbać.
Doradczynie z Biura Karier również mogą Ci w tym pomóc 😊 – zapraszamy na konsultacje indywidualne i spotkania grupowe.
przygotowała: Karolina Urbańska