MENTORING – CZYM JEST I DLACZEGO WARTO Z NIEGO SKORZYSTAĆ

Czy zastanawiasz się czasem nad odpowiedzią na pytanie z serii:

Od czego zacząć by zostać …? Jaki kurs wybrać? Na jaką specjalizację lepiej się zdecydować? W które szkolenie warto zainwestować czas / pieniądze?  Co zrobić by osiągnąć cel w postaci wymarzonej pracy?

A może miałeś wrażenie, że kluczysz w swoich wyborach edukacyjnych lub zawodowych,  gubisz się  w bogatej ofercie możliwości, nie wiesz, w którą stronę wykonać pierwszy krok?

Jeśli tak, to teraz wyobraź sobie, że może być INACZEJ:

Miałem wrażenie, że poruszam się po czarodziejskiej krainie,

odwrotności labiryntu,

w której drogi nigdy nie natrafiają na żaden mur. [1]

Brzmi przyjemnie? Bezpiecznie? Zachęca do odwiedzenia  nieznanego świata? A może minimalizuje strach przed tym co nowe i nieznane? Jeśli tak – to świetnie! Tak działa mentoring! Pozwala przejść przez labirynt nowych zawodowych zawiłości powoli, bezpiecznie, za rękę z Mentorem!


Hasło #mentoring dość często można usłyszeć z ust osób związanych ze światem biznesu lub przeczytać na portalach społecznościowych. Widząc/słysząc je zastanawiamy się czy to moda, czy szybko przemijająca nowinka, a może zjawisko charakterystyczne tylko dla określonej branży?

Okazuje się, że to proces znany od wieków, który sięga czasów starożytnych, a dokładnie wyprawy Odyseusza na Troję.

Mentor był przyjacielem Odyseusza, któremu powierzył on opiekę nad swym synem Telemachem oraz żoną Penelopą podczas swojej nieobecności. Mentor był dla nich opiekunem, nauczycielem oraz drogowskazem, pełnił funkcję osoby wspierającej.

Tak też jest i dziś.

W wielu firmach i korporacjach słyszymy o tym, że starszy doświadczeniem/stażem (niekoniecznie wiekiem) pracownik jest mentorem dla swojego mniej doświadczonego kolegi. Oznacza to ni mniej ni więcej, że jest dla niego  merytoryczną ostojąprzewodnikiem wprowadzającym w arkana firmy czy nawet opiekunem, do którego nowicjusz może zwrócić się z wątpliwościami.

Mentoring nie odnosi się jedynie do relacji starszy – młodszy pracownik, choć w tym obszarze wydaje się być najbardziej popularny, określa on każdy rodzaj wsparcia, który charakteryzuje zależność:      

Mistrz (Mentor ) – Uczeń (Mentee)

I tak na przykład może to być relacja: profesor – student (Arystoteles – Aleksander Macedoński), przewodnik duchowy – podopieczny (Gandhi i Nehru).

Mentoring może mieć więc charakter kompetencyjny – tak jak w przypadku pracownika i zwierzchnika, profesora i studenta, gdzie wiedza i konkretne umiejętności stanowią o jego sile, ale także rozwojowy.

Mentoring rozwojowy to korzystanie ze wskazówek, rad, recept na życie od osoby w danym obszarze bardziej doświadczonej, zgodnie z jedną z definicji mentoringu, która mówi, że mentoring to nic innego jak: Pomoc jednej osoby dla drugiej w dokonaniu istotnych zmian w wiedzy, pracy lub myśleniu.[2]                                                                 

Często nazywamy takich Mentorów – Chwilowymi Mentorami, bo jak wiadomo nie rzadko wystarczy jedno słowo, jedna celna uwaga, by nasz sposób myślenia zmienił się diametralnie.

Mentor „ma tę moc” wydobywania z mentee, często bardzo głęboko ukrytego potencjału. Stymuluje on decyzje mentee, podsyca zaciekawienie, prowokuje do kolejnych kroków. Jest wsparciem na ścieżce rozwoju edukacyjno – zawodowego.


Podążając za wielowiekową tradycją i przykładami z różnych zakątków świata, Biuro Karier PWR również ma taki w swojej ofercie:

Mentoring, który realizowany jest Biuro Karier Politechniki Wrocławskiej zakłada ciągłość procesu trwającą ok. kilku miesięcy w roku akademickim i zindywidualizowany charakter spotkań mentee  z mentorem. Tematyka tych spotkań, ich częstotliwość oraz czas trwania całkowicie uzależniony jest od planu pary mentoringowej, a ściślej mówiąc od celu jaki założycie sobie do zrealizowania. Wyznaczony cel często determinuje charakter spotkań, które mogą odbywać się na gruncie całkowicie neutralnym (kafejka, restauracja), w firmie/siedzibie Mentora, na uczelni lub poprzez kontakt on-line.

Nie należy obawiać się relacji mentoringowych realizowanych dzięki komunikatorom takim jak skype itp.! Doświadczenia kilku par mentoringowych, współpracujących ze sobą na odległość pokazały, że żaden dystans nie stanowi problemu w osiągnięciu celu, jeśli jest on właściwie postawiony i ważny dla obu stron! Mieliśmy mentorów  z Niemiec, USA i Norwegii. Czas pandemii, w którym obecnie kończymy kolejną edycję projektu jest kolejnym przykładem na to, że brak spotkań w realu nie jest przeszkodą w zrealizowaniu nawet tych najbardziej ambitnych celów!

W naszym programie mentorami dla studentów i doktorantów są Absolwenci Politechniki Wrocławskiej.

Jest to grono 35 Absolwentów, którzy dla Studentów z 16 wydziałów niosą pomoc merytoryczną w zakresie tego jak działać, jakie podjąć kroki, jakie odbyć szkolenia i skąd czerpać wiedzę by stać się specjalistą w wybranej przez siebie dziedzinie.

Tu możesz poznać profile osób, którzy pełnią funkcję w obecnej edycji:

Większość relacji opiera się na podwyższaniu zawodowych kompetencji studentów/mentee, ale wiele z nich po kilku spotkaniach skłania się również w stronę rozwojowych kwestii. I jest to wielki atut tego projektu! Oprócz zawodowych kompetencji mentee ma szansę nawiązać kontakt, który często owocuje wieloletnią przyjaźnią i wsparciem na wielu etapach ścieżki kariery zawodowej. Warto pamiętać również o tym, że z relacji korzysta nie tylko mentee, również mentor. Spojrzenie młodego człowieka na kwestie, którymi mentor zajmuje się już od kilku-kilkunastu lat, wnosi często świeżość, inną perspektywę oraz refleksję, o którą po latach często bywa trudno. Nie można również zapomnieć o tym, że „powrót” do Alma Mater to dla Mentora nie tylko nostalgiczna podróż, ale również szansa na zbudowanie nowych kontaktów  i zacieśnienie więzi, które mogły zostać naruszone przez upływający czas.

Mentoring jest procesem, do którego nie trzeba szczególnie zachęcać i przekonywać. Któż nie chciałby skorzystać z rad doświadczonego człowieka, mieć dostęp do jego życiowej mądrości i wspólnie zgłębiać zagadnienia fascynujące partnerów zawodowych? Kto z nas nie chciałby otrzymać wsparcia w pozyskiwaniu wiedzy i mądrości na każdym etapie swego rozwoju?

Po co uczyć się na błędach, skoro można skorzystać z doświadczeń innych?

Dlatego też życzę dużo uważności w poszukiwaniu  mentorów w życiu zawodowym i nie tylko, zachęcam do wsłuchiwania się w ich sugestie, wychwytywania słów, odczytywania  gestów aby dzięki nim wzrastać  w mądrości.

Posługując się hasłem Rozwojowego Programu Mentoringowego BK PWR:

           …i już w październiku 2020 rozpocznij swoją przygodę z mentoringiem !!!

ZAPRASZAMY!

Jeśli masz jakieś pytania pisz!, chętnie odpowiemy:

mentoring@pwr.edu.pl

przygotowała:

Karolina Urbańska


[1] Joisten Gaarden, Przepowiednia Dżokera

[2]  Megginson & Clutterbuck, 2010